دیدبان

موافقت جبهه النصره با طرح‌ ترکیه / راز دعوت سرلشکر باقری به آنکارا

موافقت جبهه النصره با طرح‌ ترکیه / راز دعوت سرلشکر باقری به آنکارا

به گزارش گروه رصد تروریسم دیدبان؛ سال گذشته و پیش از روی کار آمدن دونالد ترامپ، کاخ سفید اعلام کرد که برای حمله به تروریست‌های وابسته به القاعده آمادگی لازم را دارد. آن زمان کسی این طرح و ایده را جدی نگرفت، اما واقعیت آن بود که چند ماه پس از این طرح رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا در ۱۷ فوریه سال ۲۰۱۷، برابر با ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ راهی آنکارا شد تا از نزدیک ابعاد حمله احتمالی به جبهه النصره در استان ادلب را بررسی کند. اخبار این دیدار زیاد به بیرون درز نکرد، اما مشخص بود که ترک‌ها چندان دل خوشی از این مساله ندارند و از اینکه مبادا امریکا بخواهد در کانتون عفرین هم مانند سایر مناطق در کنترل کردها تجمع نظامی برقرار کند، به فکر چاره افتادند.


در آن دوره، ترک‌ها عمدتا سه اقدام متفاوت را در پیش گرفتند که این روزها ابعاد پیچیده آن مشخص شده است.

نخست: به جبهه النصره دستور مستقیم داده شد که در آماده‌باش کامل برای حمله به کانتون عفرین باشد. یکی از موارد مهم، همین بحث دلایل حمله النصره به عفرین بود.
دومین راهکاری که ترک‌ها در پیش گرفتند، حمله مقطعی و پراکنده به مناطق تحت کنترل کردها در شمال حلب بود.
سومین مساله هم رایزنی با روس‌ها بود که در آن مقطع واحدهایی از ارتش روسیه در منطقه «جندی‌رس» مستقر شد تا به طرف امریکایی یادآور شود که نمی‌تواند از عفرین به سمت ادلب بروند.


ترک‌ها با ترساندن حمله احتمالی کردها و حملات توپخانه‌ای پراکنده به مواضع آنها، زمینه همکاری نزدیک کردها با روس‌ها را فراهم کردند، چرا که امریکایی‌ها در آن زمان لجستیک لازم برای انجام عملیات در ادلب را نداشتند و البته هنوز هم ندارند، ولی با یک‌کاسه شدن راه‌های دخالت امریکا در سوریه و خروج سازمان سیا از این کشور که در ۲۹ تیر ترامپ آن را اعلام کرد، پنتاگون طرح‌های پیشین خود را از سر گرفت که یکی از آنها احتمال حمله دوباره به ادلب بود. امریکا از ترکیه به‌عنوان یک عضو ناتو درخواست کرد که باید عرصه لازم در راستای برنامه مبارزه با تروریسم را به نظامیان این کشور بدهد و این چیزی نبود که باز هم به مذاق اردوغان خوش بیاید.


ترک‌ها برای مقابله با طرح‌های امریکا هیچ چاره‌ای نداشتند، آنها نمی‌توانستند بیش از پیش با واشنگتن مخالفت کنند، چرا که هر لحظه امکان داشت به‌عنوان مخالفت با مبارزه با تروریسم، هدف حمله و شاید هم تحریم‌های امریکا قرار بگیرند. از این‌رو، دوباره پراگماتیسم اردوغانی کار کرد و این کشور با دعوت از رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ایران–درست هم‌سطح مقام امریکایی که به آنکارا سفر کرده بود– سعی کرد راه‌های مقابله را عملیاتی کند. این دعوت گفته شده در همین سطح هم از طرف روسی صورت گرفت. از سوی دیگر ترک‌ها با گسیل کردن پیک‌های خود به ادلب، کل ماوقع‌ را به اطلاع سرکرده‌های جبهه النصره رساندند و تصمیم‌گیری در این مورد را بر عهده خود آنها گذاشتند.


«ابوجابر الشیخ» سرکرده سابق نظامی هیئه التحریر الشام در خطبه‌های نماز جمعه شهر «بنش» در ادلب در ضمن سخنانی با طرح‌ پیشنهادی ترکیه موافقت کرد ، با این شرط که سایر گروه‌ها هم دست به انحلال خود بزنند و یک جسم واحد سیاسی و نظامی تشکیل شود. البته النصره پیش از این با اداره مدنی شهر ادلب موافقت کرده بود و همین مساله تقریبا دست آنکارا برای چانه‌زنی با واشنگتن را باز گذاشت. روزنامه ینی‌شفق ترکیه هم اخیرا در این مورد نوشت که موافقت النصره با پیشنهادات ترکیه راه را برای مداخله نظامی امریکا در ادلب بست. گفتنی است «ریاض الاسعد» موسس مجموعه ارتش آزاد سوریه، وساطت میان «میت» (سازمان امنیت و اطلاعات ترکیه) و «النصره» را برعهده داشته است.

مرتبط‌ها

جدال مهناز افشار با تروریست‌ها+ تصاویر

به مقصد بیت المقدّس!

آیا حق تحفظ از حقوق ایران محافظت خواهد کرد؟

مرتضوی بهانه و کینه‌‌ورزی نشانه است !

آشنایی با مرکز هدف‌گیری تامین مالی تروریسم (TFTC)

حملات استراتژیک به مواضع سعودی و پایان توهم «اتمام ذخایر موشکی» یمن